Het Begin

Nu Opgeruimd Jezelf Zijn bijna 10 jaar bestaat blik ik regelmatig in gedachten terug aan hoe het begon en hoe mijn bedrijf en ik ons ontwikkeld hebben de afgelopen jaren. Door het schrijven van blogs wil ik deze gedachten met je delen.
Zo leer je mij nog beter kennen en wellicht kan ik je inspireren.

Mijn man gaf het eerste duwtje
Zo’n 11 jaar geleden was ik samen met mijn man onze zolder aan het opruimen toen hij mij erop wees dat ik erg goed was in het begeleiden van dat proces. “Nice to know”, dacht ik, “maar wat kan ik daarmee?”
Niet lang daarna zag ik op tv het programma ‘Mijn leven in puin’ waaraan een Professional Organizer meewerkte. Verhip, het bleek ook nog echt een vak te zijn! Daar wilde ik meer van weten en via Google kwam ik er achter dat er heuse opleidingen voor waren. Het leek me namelijk toen al logisch dat er wel iets meer bij komt kijken als je een ander tegen betaling gaat helpen om meer orde en overzicht te krijgen.
Tijdens vrijwilligerswerk bij Home Start werd voor mij nog duidelijker dat het mij erg veel voldoening gaf om jonge gezinnen te helpen weer meer rust en structuur in hun huis en leven te krijgen.

10 jaar geleden
In het voorjaar van 2013 stapte ik in de trein naar Utrecht om bij @dehuishoudcoach de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren te gaan volgen. Op de terugweg in de trein rolde er een traan over mijn wangen; dit was iets wat zó bij mij past!
Met ontzettend veel plezier volgde ik de opleiding, liep stage bij een proefklant en toen ik de opleiding afronden zat de naam voor mijn bedrijf al in mijn hoofd.
Maar ja, een eigen bedrijf starten…ik die geen druppel ondernemersbloed in mij had. Destijds bestonden er echter nog geen organizers in loondienst maar eerlijk gezegd had ik dat ook niet gewild. Als ik dit vak ging uitoefenen dan wilde ik ook kunnen werken naar wat dichtbij mijzelf blijft. En dus reed ik op 23 augustus 2013 naar de Kamer van Koophandel om Opgeruimd Jezelf Zijn te registreren; ik was zzp’er!

En toen verder
Ik kocht een boek wat ik letterlijk naast mijn laptop had liggen om een website te bouwen. Omdat dit tussen mijn werkzaamheden als reisadviseur en thuis gebeurde, duurde het een aantal maanden voordat deze af was.
Mijn logo tekende ik uit zodat de plaatselijke drukkerij er een digitaal bestand van kon maken. Zodra dat klaar was kon ik mijn website lanceren, maakte ik een zakelijke Facebookpagina en plaatste een reclamebord jn de voortuin; de klanten konden maar komen! Dat gebeurde in de eerste jaren maar mondjesmaat. Vanwege mijn baan als reisadviseur kon ik me ook niet zo goed focussen op mijn eigen bedrijf. Wel bleef ik mij ontwikkelen en raakte ik gewend aan het fenomeen ‘netwerken’.
Pas op het moment dat ik de reiswereld achter mij liet bloeide Opgeruimd Jezelf Zijn op. Waar een deur dicht ging, ging een andere deur open…