Veelgestelde vragen Professional Organizing

Wil je meer lezen over welke impact het inschakelen van een Professional Organizer?
Lees dan hier de impactverhalen op de website van de NBPO!

Onderstaand vind je veelgestelde vragen die ik regelmatig krijg.
Staat jouw vraag er nog niet bij? Neem dan gerust contact met mij op!

Veelgestelde vragen over Opgeruimd jezelf zijn

Nee. Ik kijk vooral naar wat jij nodig hebt en wil samen met jou ontdekken wat voor jou makkelijk is. Soms kan daar een ‘stukje’ Marie Kondo bij naar voren komen maar over het algemeen gebruik ik andere methodes.

Nee. Op de achterkant van mijn auto zit een sticker met mijn logo en contactgegevens van ca. 20 x 15 cm. Dat is alles.
Ik heb automagneetplaten met logo voor op de zijkanten van mijn auto maar deze gebruik ik alleen wanneer ik naar een beurs, presentatie of dergelijke rijd.

Nee. Als Professional Organizer heb ik geheimhoudingsplicht en ben ik verplicht mij aan de privacywet te houden. Daarnaast vind ik het ook niet netjes om met anderen over jouw situatie te praten.

Nee. Ik zal nooit zelf namen van mijn klanten gebruiken.
Wanneer jij zelf een bericht post waarin jij ‘Opgeruimd jezelf zijn’ noemt kan het wel zijn dat ik dit bericht wil delen. Uiteraard gaat dit in overleg met jou.

Elk jaar volg ik één of meerdere themadagen, trainingen, workshops e.d. om het niveau van mijn kennis hoog te houden en te verhogen. Tevens lees ik regelmatig vakliteratuur.

Ja. Voor het proces is het over het algemeen het beste wanneer je dit zelf doet. Het kan echter zijn dat je zelf geen auto hebt of het na de afspraak zo druk hebt dat de spullen te lang blijven staan voordat je ze weg kunt brengen. In dat geval neem ik ze graag mee en breng ik ze naar een kringloopwinkel in Coevorden.

Vragen over Professional Organizing in het algemeen

Omdat je dan een professional inhuurt die kijkt en werkt naar wat voor jou werkt. De buurvrouw kan je op korte termijn beslist goed helpen om de zolder leeg te ruimen. Als Professional Organizer leren wij jou welke manier hierbij voor jou het handigst is en hoe je dit ook in de toekomst kunt toepassen en volhouden.

Op die vraag kunnen we helaas niet direct een antwoord geven, zonder je gesproken te hebben en jouw chaos gezien te hebben. Wanneer je een Professional Organizer inschakelt zal deze samen met jou het antwoord op deze vraag ontdekken.

Nee. Een Professional Organizer kijkt vooral naar wat jij nodig hebt en welke methode daar het beste bij aansluit. Een klein aantal Professional Organizers in Nederland werken wel geheel volgens de methode van Marie Kondo; zij zullen dat specifiek melden op hun website.

Nee. Liever niet zelfs. Pas dan kunnen wij zien hoe jouw situatie echt is en kunnen we een beter beeld vormen van wat jij nodig hebt.

Nee. Jij bepaalt wat er weg mag en wat mag blijven. Ik stel jou alleen vragen die het makkelijker maken om de voor jou juiste keuze te maken.

Uiteraard! Een Professional Organizer zal nooit voor jou de beslissing maken. Als Professional Organizer zullen wij je wel vragen stellen over wel of niet bewaren. Maar dit doen we alleen om voor jou de keuze makkelijker te maken. Maar jij beslist!

Nee. Over het algemeen werkt een Professional Organizer stapsgewijs, beetje bij beetje. Het komt eigenlijk nooit voor dat er tijdens een afspraak zoveel weg mag en gaat dat je hiervoor een grote container nodig hebt. Over het algemeen is het voldoende dat er ruimte in de kliko is en er een auto ter beschikking is om spullen naar bijv. de kringloop te brengen. Sommige Professional Organizers brengen jouw spullen graag voor jou naar de kringloopwinkel als je hiervoor zelf niet in de gelegenheid bent.

Ja. Hoeveel er bereikt kan worden is afhankelijk van jouw situatie en wat de oorzaak daarvan is. Tijdens een eenmalige afspraak kunnen we in ieder geval jouw situatie bespreken en je een aantal handreikingen geven. Afhankelijk van de tijdsduur van de afspraak wellicht zelfs samen aan de slag gaan.
(De werkwijze tijdens een eerste afspraak kan verschillend zijn per Professional Organizer)

Nee hoor. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het (tijdelijk) niet lukt om jouw chaos de baas te blijven. Het kan zijn dat er een duidelijke reden voor is, bijv. als je een diagnose ASS, A(D)HD, PTSS of dergelijke hebt, of dat je flink ziek geweest bent. Soms is er echter een andere reden voor die niet voor de hand liggend is. Samen met jou gaat de Professional Organizer op zoek naar de reden waarom het jou niet lukt en gaan we daar een oplossing voor zoeken.

Dat horen we vaker en is dus normaal maar helemaal niet nodig! Bijna altijd is er een hele goede verklaring voor waarom het jou (tijdelijk) niet lukt om de chaos te bedwingen.

Als er sprake is van langdurig gebrek aan structuur kan er in een aantal gevallen PGB of Zorg In Natura aangevraagd worden bij de gemeente. Zij komen dan langs om te inventariseren wat je nodig hebt en beslissen of je hiervoor in aanmerking komt. Voor meer informatie hierover kun je terecht bij je gemeente.

Dit kan meerdere oorzaken hebben. Misschien heb je het nooit geleerd. Het kan ook zijn er andere onderliggende redenen voor zijn zoals bijv. ASS, A(D)HD, PTSS. Als er geen diagnose is gaat een Professional Organizer samen met jou op ontdekking wat er aan de hand is. Samen gaan we vervolgens op zoek naar een manier die voor jou werkt om op te ruimen.

Veel mensen schamen zich er toch wel voor wanneer het chaos in hun huis is. Ze zullen minder snel mensen uitnodigen om langs te komen en zullen het al helemaal niet vertellen. Er wordt dus nog erg weinig over gesproken. Daarom lijkt het alsof jij de enige bent.
Dat is dus niet zo.

Nee hoor. Een Professional Organizer kun je ook inschakelen als je bijvoorbeeld alleen advies wilt over een betere inrichting van jouw keuken of kledingkast.

Nee. Samen bespreken we wat jouw doel is qua ruimte en spullen in jouw huis. Jij beslist wat evt. weg mag en wat mag blijven.

Load More